Jaarcongres Omgevingskennis 2025
Dit congres is afgelopen.
Op donderdag 6 februari 2025 organiseert VOGIN het Jaarcongres Omgevingskennis in Madurodam in Den Haag. Hét congres speciaal voor iedereen die zich bezighoudt met nieuwsmonitoring, omgevingsanalyse, onderzoek en media-analyse.
Klik op ‘Programma’ om meer te lezen over de sprekers.
Programma
Dit congres is afgelopen. Binnenkort zie je als deelnemer meer over het evenement in de Mijn Vogin omgeving.
Ontvangst (9:30 – 10:30)
Plenaire opening (10:30 – 12:00)
- Keynote spreker: From data to decisions: Turning data into actionable insights – Elizabeth Fry – Meer informatie
- Dagvoorzitter Dwight van van de Vijver
- Luistervink Harrie van Rooij
Lunch met netwerksessies (12:00 – 13:25)
- Madurodam Challenge – Meer informatie
- Thematafel: AI – wat doe (en mag) jij daar al mee? – Robin ten Brink – Meer informatie
- Thematafel: Hoe luister je nog naar de burger? Social media monitoring voor de media-analist. – Tanja Jans – Meer informatie
- Thematafel: Predictive analysis [English] – Elizabeth Fry – Meer informatie
- Thematafel: Tooling in media-analyse – welke gebruik jij? – Skye van Gooswilligen – Meer informatie
- Thematafel: Van analyse naar actie – hoe doe jij dat? – Aart Paardekoper – Meer informatie
- Thematafel: Wat is het profiel van de analist van de toekomst? – Wouter Jong – Meer informatie
Workshopronde 1 (13:25 – 14:15)
- Analyse: Beeldanalyse – een verkenning en een handvat – Joost de Wert – Meer informatie
- Issues & crises: Buitenwereld naar binnen prompten bij crises: Hands-on werken met ChatGPT – Tom Compaijen – Meer informatie
- Monitoring: Omgaan met signalen. Inzichten uit de toeslagenaffaire – Myrthe van Delden – Meer informatie
- Onderzoek: De totstandkoming van de onderzoeksbasis van de parlementaire enquête gaswinning Groningen – Mirjan Bouwman & Sybren Deuzeman – Meer informatie
Workshopronde 2 (14:25 – 15:15)
- Analyse: De Newsroom: Media-analyse in het hart van communicatie – Petra Hakvoort & Maarten Bouma – Meer informatie
- Issues & crises: Weten wat inwoners beweegt: Data-inzichten voor effectieve communicatie – Jochem Hoogenboom – Meer informatie
- Monitoring: Ontdek de toekomst van (generatieve) AI met LexisNexis – Hanneke Pruim & Marlies Segers – Meer informatie
- Onderzoek: Geef het stille midden een stem. Hoe stel je de juiste vragen? – Aart Paardekooper – Meer informatie
Workshop ronde 3 (15:50 – 16:40)
- Analyse: Data visual storytelling: Maak meer impact met je inzichten – Michiel Dullaert – Meer informatie
- Issues & crises: Van online naar de echte wereld voor een completer beeld – Keesjan Steverink, Robin van Riesen & John Rozema – Meer informatie
- Monitoring: Nepnieuws is overal. Hoe herken je het? – Aafko Boonstra – Meer informatie
- Onderzoek: RTL zet AI in om zicht te krijgen op omvang online haat – Sanne Eggengoor & Sander Heithuis – Meer informatie
Plenaire afsluiting (16:50 – 17:40)
- Prompt battle onder leiding van Skye van Gooswilligen
- Inhoudelijke afsluiting door Dwight van van de Vijver en Harrie van Rooij
Netwerkborrel (17:50)
Dit jaar hebben we als thema: van zicht naar inzicht. Hoe zorg je ervoor dat wat je in beeld hebt, daadwerkelijk leidt tot een beter begrip van wat er speelt? Dit behandelen we in een rijk en divers programma dat bestaat uit vier tracks:
- Onderzoek
- Monitoring
- Analyse
- Issues & crises
Daarnaast vinden er tegelijkertijd allerlei verschillende interactieve parallelsessies plaats, van netwerkactiviteiten tot een niet eerder vertoonde prompt battle voor media- en omgevingsanalisten.
Deze sprekers zijn aanwezig op het congres:
- Elizabeth Fry (NAVO) als keynote spreker
- Sanne Eggengoor & Sander Heithuis – RTL
- Petra Hakvoort & Maarten Bouma – Gemeente Utrecht
- Hanneke Pruim & Marlies Segers – LexisNexis
- Mirjan Bouwman & Sybren Deuzeman – Parlementaire enquête gaswinning Groningen
- Dwight van van de Vijver als dagvoorzitter
- Harrie van Rooij als luistervink
- Tom Compaaijen – Compaaijen Crisismanagement & Communicatie
- Aart Paardekooper – Pro Public
- Myrthe van Delden – NSOB
- Keesjan Steverink, John Rozema & Robin van Riesen – V&R
- Joost de Wert – DPC
- Jochem Hoogenboom – Citisens
- Aafko Boonstra – Nieuwscheckers.nl
- Michiel Dullaert – De Perfecte Grafiek
Workshops
Organisatie
Het jaarcongres Omgevingskennis is een initiatief van stichting VOGIN.
Voorzitter
Kirsten Goote – Vos (VOGIN, RVB)
Finance
Erwin la Roi (VOGIN, Hatch)
Organisatie
Roos Lebacks (In de Roos eventmanagement)
Communicatie & PR
Sterre de Graaf (Hieroo)
Programmaraad
Tanja Jans (communicatiemanager a.i.)
Wouter Jong (adviseur)
Robin ten Brink (AMEC, Publistat)
English
The VOGIN Annual Conference on Contextual Awareness
Contextual awareness can significantly improve decision-making in policy-making by providing a more comprehensive understanding of the complex environment in which policies are developed and implemented. At the second edition of the VOGIN Annual Conference on Contextual Awareness, we will focus on ‘from sight to insight’; how do we give meaning to our observations through monitoring, research and analyses?
Connecting professionals
Contextual awareness is increasingly recognized as a key factor in developing more effective, user-centered technologies and communication strategies. It complements rather than competes with the focus on communications, enhancing our ability to create more relevant and impactful interactions across various platforms and situations. The VOGIN Annual Conference on Contextual Awareness aims to connect the professionals in this line of work.
Informed decision-making and communications that resonate
Ultimately, contextual analysts play a crucial role in helping organizations navigate the complex media landscape. Their work enables informed decision-making and the creation of effective communication strategies that resonate with audiences.
Media monitoring, analytics and communications research
A contextual analyst is a professional who develops contextual awareness through media monitoring, analytics and communications research. This role involves analyzing media trends, monitoring coverage, and conducting research to support strategic decisions across various sectors, including technology, finance, and healthcare.
Insights into target audiences and societal dynamics
Contextual analysts compile and interpret data to provide insights into target audiences and societal dynamics. They evaluate public stakeholders, issues and key influencers while tracking traditional and social media trends. By understanding the context in which media content is created and consumed, they can analyze how political, social, economic, and cultural factors influence audience responses.
Key responsibilities include using analytical tools to filter information, developing strategies to enhance the effectiveness of public policies, corporate visibility, measuring campaign effectiveness, and making recommendations for improvements. Proficiency in data analysis software, strong analytical skills, and excellent communication abilities are essential for success in this role.