Training Library Basics '24 - '25

Wat een opwindend initiatief is deze totaal nieuwe Library Basics training, georganiseerd in nauwe samenwerking met UKB, SHB, OKBN en WSWB!

Dit programma is ontstaan uit een succesvolle interne pilot door de vier bibliotheekpartners en is gericht op medewerkers zonder formele bibliotheekopleiding, maar met een immense passie om te groeien in de boeiende wereld van bibliotheken.

Na de uiterst succesvolle training van het afgelopen jaar, gaat deze training weer van start op 13 november 2024 t/m 16 april 2025 en wordt gegeven door een keur aan docenten uit het bibliotheek vak.
De training locatie: naast Utrecht Centraal Station is ideaal bereikbaar met het OV (enkele minuten lopen vanaf CS) en uitstekende (betaalde) parkeermogelijkheden: Trainingslocatie BCN Utrecht CS – BCN


Programma

13 november 2024
10.00 – 12.00 uur: De bibliotheek in context
Na een welkom en inleiding op de cursus stellen de deelnemers zich kort voor.
Daarna zoeken we een antwoord op de vraag: wat is een bibliotheek? En hoe functioneert een bibliotheek in de context van haar ‘moederinstelling’?
Docent: Irene Haslinger, library director TU Delft.
12.00 – 13.00 uur: lunch
13.00 – 16.00 uur: Collectievorming
De basis van een bibliotheek is haar collectie. Maar hoe komt een bibliotheek eigenlijk aan haar collectie? We bespreken diverse collectievormingsmodellen en licenties en horen over de praktijk van collectievorming. Uiteraard komen hierbij zowel gedrukte boeken als elektronische publicaties aan bod.
Docenten: Louise Otting, licentiemanager Library TU Delft en Susanne van Rijn, vakreferent UBLeiden.

11 december 2024
10.00 – 12.00 uur: Toegankelijk maken
Om te begrijpen hoe onze catalogi in elkaar zitten is het belangrijk te begrijpen hoe catalogi door de jaren heen zijn veranderd van kaartenbakken naar computers. Hoe beschrijf je een titel en doen we dat allemaal hetzelfde? En hoe gaat dat met grote digitale bestanden, hoe krijgen we die metadata in onze catalogus?
Docenten: Anneke Houtkamp, metadataspecialist KB en Olaf van Amelsvoort, coördinator backoffice Tilburg University Library
12.00 – 13.00 uur: lunch
13.00 – 16.00 uur: Bibliotheeksystemen en zoeksystemen
Als alles in de catalogus zit, wat kan er dan nog meer mee? Een bibliotheeksysteem regelt de samenhang tussen catalogus, uitlening en bibliotheekadministraties. En als een gebruiker iets nodig heeft, dan zoekt deze via een zoeksysteem, bv WorldCat, Primo of Google. Hoe wordt die samenhang geregeld?
Docenten: Bas Vat, divisiemanager bibliotheekprocesondersteuning UBLeiden en Ger Potze, beheerder digitale diensten en bibliotheeksystemen UBVU.

8 januari 2025
10.00 – 12.00 uur: Erfgoed en digitalisering
Zowel musea als bibliotheken hebben grote verzamelingen gedigitaliseerde bronnen. Handig, een plaatje van een manuscript, maar dat is wat te simpel. Wat kan je er meer mee en wat moet je daar als bibliotheek voor doen?
Docenten: Saskia Scheltjens, hoofd research services Rijksmuseum en Marco de Niet, divisiemanager Onderzoek- en onderwijsdiensten UBLeiden.
12.00 – 13.00 uur: lunch
13.00 – 16.00 uur: Open
Als er zoveel informatie digitaal beschikbaar is, dan willen gebruikers daar zonder betaalmuren gebruik van kunnen maken. Wat is daarvoor nodig en wie betaalt dat dan? Dit gaat over open access maar inmiddels hebben we het ook over open science en open educational resources. Waar hebben we het dan over en waarom vinden we dat belangrijk?
Docenten: Felix Weijdema, vakspecialist bibliotheek Universiteit Utrecht en Leendert Jan Wieberdink, informatiespecialist Hogeschool Utrecht.

5 februari 2025
10.00 – 12.00 uur: Informatievaardigheid
Hoe leren we onze gebruikers om te gaan met (wetenschappelijke) informatie? We horen over de verschillende modellen die in gebruik zijn om informatievaardigheid te beschrijven, maar we kijken ook naar de praktijk in onze eigen bibliotheken.
Docent: Jos van Helvoort, zelfstandig onderzoeker informatievaardigheid en oud-docent Haagse Hogeschool.
12.00 – 13.00 uur: lunch
13.00 – 16.00 uur: De gebruiker centraal
Hoe luisteren we naar de ervaringen en wensen van onze gebruikers en vertalen we deze naar nieuwe of gewijzigde dienstverlening? Daar hebben we verschillende manieren voor, zoals onze gebruiksstatistieken, benchmarking tussen bibliotheken en methodes uit de UX-hoek (user experience).
Docenten: Annuska Graver, directeur Ingressus en Lasrissa Tijsterman, Medewerker bibliotheekservices en bibliotheek UvA.

Twee meeloopdagen bij een van de bibliotheken van een medecursist
Deelnemers lopen minimaal 2 hele dagen stage bij een bibliotheek van een van de deelnemers van deze cursus. Het leerdoel van de deelnemer is bepalend bij de onderwerpen die tijdens de stage worden behandeld.

16 april 2025
Terugkomdag, 10.00 – 16.00 uur.
Deelnemers presenter in maximaal 10 minuten wat zij geleerd hebben tijdens de stage en de cursus.
De terugkomdag wordt afgesloten met een evaluatie van de hele training.

—–

-> Prijs: € 920,- (vrijgesteld van btw) per training per deelnemer, inclusief uitgebreide lunch in het restaurant en onbeperkt koffie/thee/water tijdens de cursus.

-> Er is een maximum aantal deelnemers van 30 en niet iedere aanmelding leidt tot een plaatsing. Maximaal 2 deelnemers per instelling. Mogelijk komen er deelnemers op een reservelijst.

-> Na je aanmelding wordt er een bevestiging gestuurd per e-mail en een factuur naar het e-mail adres dat daarvoor kan worden ingevuld.
Let op: de factuur wordt ook direct verstuurd bij aanmelding, hou svp -indien nodig- een kostenplaatsnummer bij de hand.

Nog vragen? Mail gerust naar Erwin la Roi (secretaris): info@vogin.nl

Meld je aan voor Training Library Basics '24 - '25

Helaas is het limiet van het aantal deelnemers voor jouw werkomgeving al bereikt. Het is niet meer mogelijk om je voor Training Library Basics '24 - '25 aan te melden. Vraag je manager om je op de lijst te zetten voor de volgende training Library Basics.
Scroll naar boven